Igre u parku

Tijekom šetnje do parka možete raditi na govorno-jezičnim vještinama koje vaše dijete treba unaprijediti. Npr., ako dijete uvježbava glas L, igrajte igru u kojoj je cilj da pronađete što više riječi u okolini koje sadrže glas L (u početku, sredini ili a kraju) riječi. Pretvorite igru u natjecanje kako bi potakli dijete da aktivno i s uzbuđenjem sudjeluje u ovoj zanimljivoj igri koja potiče uvježbavanje artikulacije i fonološke svjesnosti; prstom pokazujte i viknite što vidite da počinje na glas L: lopta, lampa, livada…

 

FUNKCIONALNA IGRA U PARKU

 

Preporuke za materijal: mjehurići, kamiončić (ili drugo vozilo), plastične kantice i lopatice, lopta

Jezični koncepti:

Antonimi- unutra/van, puno/prazno, visoko/nisko, stani/kreni, mokro/suho

Glagoli- stati, krenuti, gurnuti, kopati, sipati, puknuti, puhnuti, igrati se, penjati se, spuštati se, ljuljati se, hodati, trčati, skakati, nositi, pomaknuti, baciti, uhvatiti, koturati, udariti (loptu)

 

Prostorni prijedlozi- u,na, ispod, izvan, pokraj, između, iznad, iza, ispred

 

Opisni pridjevi- brzo, sporo, glatko, grubo, zeleno, smeđe, srebrno, plavo (bilo koja boja koja se može pronaći u parku), mokro, suho, prazno, puno

 

Imenice-  tobogan, ljuljačka, trava, pijesak, drvo, kutija, kamion (ili drugo vozilo igračka), ulica, mjehurići, kantica, lopta, lopatica, ljestve

 

Funkcionalne riječi- još, molim, da, ne

 

 

Preporuke za aktivnosti:

  1. Jezično „bombardiranje“

Imenujte SVE dok opisujete ono što vi i vaše dijete radite. Koristite iste riječi u što više različitih konteksta i situacija, npr. „Pogledaj, drvo!“ (pokazujte prstom na drvo dok to govorite). „Idemo hodati do drva. Hodamo jaaaako sporo. Idemo hodati brže! VAUUUU! Kako brzo trčiš! Dotakni drvo. Osjećaš kako je kora drveta hrapava? A zeleno lišće je jaaako glatko.“

  1. Slijedite djetetovo vodstvo

Gdje god da se dijete pomakne kako bi se igralo, slijedite ga i postavite mogućnosti za funkcionalne zahtjeve. Na primjer, ako dijete ide prema toboganu, pratite treba li  pomoć da se popne po ljestvama. Ako vidite da treba pomoć, nemojte predviđati djetetovu potrebu i odmah je ispunjavati. Umjesto toga, pustite dijete da samostalno inicira komunikacijski zahtjev. Na taj će način dijete naučiti o moći komunikacije. Ako znate da dijete još ne zna tražiti pomoć, dajte mu model za zahtijevanje pomoći „pomoć“, „molim pomoć“, „trebam pomoć“. Jednom kada pružite djetetu model, čekajte da dijete imitira ili pokuša ponoviti. Ako dijete pokuša ponoviti, ali kaže nešto što je slično vašem modelu, svejedno ga nagradite za pokušaj. Također, ovisno o razini jezičnog razvoja vašeg djeteta, možete uvježbavati da/ne pitanja pitajući dijete „Trebaš li pomoć s penjanjem?“. Ipak, preporučujemo ograničeno postavljanje da/ne pitanja kada djetetu pružate izbor ili zahtjev za pomoć, s obzirom na to da ne želite da dijete ovisi o iniciranju komunikacije drugih, kako bi zadovoljilo vlastite želje i potrebe.

  1. Stvarajte prilike za SABOTIRANJE

Ne želimo da djeca ovise o drugima, već želimo da samostalno komuniciraju vlastite želje i potrebe, kako bi razumjela moć komunikacije. Kada su djeca na toboganu, „sabotirajte“ im zabavu! Npr., kada se spuštaju s tobogana, na pola puta stavite ruku preko tobogana i viknite „stop !“ kako bi se djeca zaustavila. Kako bi prešli prepreku i tražili da pomaknete ruku, trebat će koristiti jezik („makni ruku“, „idi“, „makni“, „hoću tobogan“). Još jedan primjer pozitivnog sabotiranja je kada je dijete na ljuljačci i počinje usporavati, a vi ga prestajete ljuljati ili ljuljačku gurnete toliko slabo, da se ona jedva pomakne. Dijete će trebati komunicirati kako bi tražilo da ga ponovno gurnete ili ljuljate jače („gurni“, „još“, „još ljuljati“, „gurni opet“).

Preporuke za igru:

  1. Igra s mjehurićima/balončićima

Ako ste ponijeli mjehuriće u park, pitajte dijete želi li puhati mjehuriće/balončiće. Ako odgovori s „da“, pitajte ga „tko će puhati balone“ te ako je potrebno ponudite izbor „ja ili ti“ (uključite i gestu pokazivanja). Također, Vi možete inicirati igru tako da prvo počnete puhati balone i prstom ih bušite uz produciranje „bum“/“pop“. Jednom kada probušite sve balončiće, čekajte da dijete inicira zahtjev  („još“, „opet“, „puši balon“). Ako dijete ne inicira komunikaciju, ali vidite da se želi igrati s balončićima, pružite mu jezični model i čekajte da imitira ili pokuša ponoviti. Ako dijete inicira zahtjev, odmah mu dajte povratnu informaciju- pušite balone. Ponavljajte ovakve komunikacijske izmjene sve dok je dijete zainteresirano za balončiće.

  1. Igra s kanticom ili plastičnim čašama

Pokažite Vašem djetetu praznu kanticu i pružite jezični model uparen s aktivnosti : „Oh ne, kantica je prazna!“ Stavite pijesak u kanticu i kažite „Kantica je puna! Trebamo sipati pijesak van!“ Sipajte pijesak u pješčanik te u igru inkorporirajte finu motoriku i oko-ruka koordinaciju, demonstrirajući sipanje pijeska iz kantice u manju čašu. Ponovite proces. Ako se dijete ne voli prljati ili mu se ne sviđa tekstura pijeska, ali uživa u gledanju pokreta pijeska, neka Vam dijete daje jezične upute i govori što da radite s pijeskom („napuni čašu“, „baci van“, „još pijeska“). Ako ste u park ponijeli kanticu i lopaticu, možete se u pješčaniku igrati iskopavanja pijeska i punjenja kantice. Možete „sabotirati“ igru tako da „slučajno“ prevrnete kanticu i dajete djetetu jezični model i primjer kako da se nosi s razočaranjem sa smiješkom na licu („Oh ne! Prosula sam pijesak. Napunimo kanticu ponovno.“).

  1. Igra s kamiončićem (autićem, avionom)

Pokažite djetetu kako avion leti po zraku, a auto vozi po cesti. Proizvodite smiješne i zanimljive zvukove (vrum vrum, biiip biiiip, vuuuš itd.). Možete djetetu dati priliku da Vam daje upute kako da upravljate vozilom: „leti visoko“, „vozi sporo“, „juri“, „zakoči“, „skoči preko kamena“itd.

  1. Igra s loptom

Ako ste ponijeli loptu, neka dijete eksperimentira s loptom. Hoće li odskakati? Je li dovoljno velika da ju udarimo nogom i trčimo za njom? S malim djetetom možete raditi na konceptu kotrljanja lopte. Pronađite mjesto na travi, gdje možete sjesti nasuprot djeteta s blago raširenim nogama (V oblik) kako bi stvorili fizičku barijeru i onemogućili da se lopta otkotrlja daleko od vas. Kotrljajte loptu između sebe i djeteta te potaknite dijete da samo zahtijeva kotrljanje („daj loptu“, „kotrljaj“, „još“) ili određuje brzinu kojom će te kotrljati loptu prema njemu („brzo“, „sporo“). Ako je potrebno, prvo djetetu pružite jezični model.

  1. Igra bez igračaka

Ako niste ništa ponijeli- ne morate brinuti! Igračke nisu potrebne kako bi poticali jezično-govorne vještine kod djeteta. Možete igrati igru „Simon says“ (hrv. „Simon kaže“), čak i s malom djecom (samo izostavite „Simon kaže“ i izmjenjujte se u davanju naloga). Dijete Vam može reći „hodaj sporo“, „hodaj brzo“, „hop“, „skoči“, „čučni“ itd. Starija djeca mogu davati duže upute i izgovarati „Simon kaže“ prije naloga kojeg Vi trebate izvršiti („hodaj oko tobogana sporo kao puž“). U igri sa starijom djecom pokušajte davati što duže i smješnije naloge- inkorporirajte višestruke naloge (2-4 upute), temporalne prijedloge (prije/poslije), sekvencijalne koncepte (prvo…., pa onda…., zadnje….), kondicional (ako…., onda…).

  1. Ako niste obožavatelj igre „Simon kaže“, a nemate igračaka, „Ja vidim“ je savršena igra koja gradi receptivni i ekspresivni rječnik i vještine zaključivanja. Na primjer, recite djetetu „Ja vidim nešto crveno-crno, s krilima, leti i jako je malo“ (odgovor je  bubamara). Krenite s opisivanjem očitih i lakših stvari do složenijih i težih, kao što je bubamara. U opisima se koristite sa što više različitih koncepata, kao što su boja, funkcija (za što se koristi), mjesto gdje se može pronaći, dijelovi (od kojih se dijelova sastoji), kategorija (životinja/stvar/cvijet/igračka/hrana itd.), oblik, miris, tekstura itd.